E-handel för proffs
WürthWurth.se – en e-handel för proffs
Snabbfakta
- Würth finns i 84 länder, har 71 000 anställda och omsätter 115 miljarder SEK.
- Wurth.se är byggd på Optimizely Content Cloud & Commerce Cloud, inRiver PIM och Apptus e-sales.
- På wurth.se kan kunden plocka ihop sin varukorg, men sedan lägga ordern integrerat via sitt eget inköpsystem.
Utmaning
Strukturera och förädla informationen kring Würths sortiment av 200 000 lagerförda artiklar i Sverige och Tyskland – ett brett utbud som innehåller allt från stora maskiner till rengöringsspray och chokladdryck. En annan utmaning var att skapa stabila, lättanvända och lättnavigerade digitala lösningar som samtidigt ger ett personligt intryck för besökaren.
Lösning
Med stark tillväxt och ökade ordervolymer från månad till månad genom den digitala kanalen var nästa steg att förflytta Würth till omnichannelstrategi. Genom att ta tillvara på de flöden vi byggt upp som ger rätt information i realtid i alla kanaler togs ett steg mot att öka den totala affären. Vi tror att en fullständigt integrerad B2B e-handel, ett omnichanneltänk, är en förutsättning för att lyckas i den snabbrörliga marknad som vi befinner oss i.
För att kunna hantera det stora sortimentet med tillhörande produktinformation valde vi att införa inRiver PIM för hantering av produktdata. I nästa steg lanserades en publik e-katalog och därefter en e-handel för företag och återförsäljare på EPiServer Commerce samt en smartare, enklare och mer personlig wurth.se. Lösningen integrerades helt med Würths affärssystem och inRiver PIM.
Resultat
Vårt samarbete har gjort wurth.se till den nya generationens B2B-e-handel och lösningen vidareutvecklas kontinuerligt. Några av de senaste tillskotten är:
- Den nya e-handelsplattformen bygger på EPiServer Commerce, använder inRiver PIM för hantering av all produktinformation, samt har Apptus eSales för snabbare och bättre sök med relevanta personaliserade rekommendationer.
- Förutom att göra den nya webbplatsen responsiv för att möta behovet hos Würths kunder på fältet har projektet haft stort fokus på förbättrad navigering och sök och personliga rekommendationer för att enkelt kunna finna det kunden söker i ett sortiment av över 34 000 artiklar.
- Ytterligare en viktig del i Würths digitala affär har varit att knyta ihop webben med de fysiska butikerna. Val av ”din butik”, ”lokala lagersaldon” och möjlighet att beställa på webben och ”hämta i butik” är några exempel på detta.
- Vi kan nu även erbjuda Würths kunder möjligheten till ”PunchOut”, vilket innebär att kunden plockar ihop sin varukorg på webben, men sedan lägger order integrerat via sitt inköpsystem – vilket tagits emot mycket bra på marknaden.
- På den nya webbplatsen är det dessutom möjligt att för helt nya kunder direkt göra sitt första köp direkt med kort eller faktura utan krångliga registreringsprocesser som annars är vanligt på B2B-sajter.
Vi har gjort stora investeringar under året, vi har tillsatt 26 nya tjänster, öppnat två nya butiker och haft stort fokus på kompetensutveckling. Utöver det så har vi satsat på ökad digitalisering och bättre IT-stöd. Under 2017 så växte den digitala affären med 21,5%! Torbjörn Seger, VD Würth Sverige